Trasa okrężna wokół Jaworzna: PKP Jaworzno-Szczakowa – Zalew Sosina – Sosina – Grabańka – Ciężkowice – Klucz – Pogorzela – Doliska – Jeziorki – Na Prądku – Cezarówka Górna – Przedewsie – Byczyna – Groble – ośrodek Tarka – Wygoda – Jeleń – Biały Brzeg – Zalew Podłęże – Zalew Łęg – Elektrownia Jaworzno III – Os. Awaryjne – Dąbrowa Narodowa – wychodnie skalne – Długoszyn – droga do Maczek – Szczakowa-Wieś – PKP Jaworzno-Szczakowa.
Długość trasy: 48,8 km
Trasa nr 472: kolor czarny
Mapa na trasie
Trasa 472 jest trasą okrężną dookoła Jaworzna.
Umowny początek szlaku znajduje się przy dworcu kolejowym PKP w Szczakowej. Przyjmujemy kierunek jazdy zgodny z ruchem wskazówek zegara.
Jedziemy dalej wzdłuż rzeki Przemszy drogą żwirową i gruntową razem ze szlakiem czerwonym (trasa nr 479) około 1300 m. Tutaj szlak czerwony odchodzi w prawo, a my jedziemy dalej ścieżką.
Mijamy punkt odpoczynkowy, dojeżdżamy do wału przeciwpowodziowego wzdłuż potoku Wąwolnica, następnie wałem do kładki przez Wąwolnicę, po czym zjeżdżamy na ul. Biały Brzeg (płyty betonowe). Jedziemy po płytach około 600 m, po czym skręcamy w lewo w żwirową drogę leśną.
Przejeżdżamy przez tor kolejowy (uwaga!) i po 700 m dojeżdżamy do przecinki leśnej. Tutaj w prawo biegnie zielony szlak łącznikowy (trasa nr 479a). My jedziemy dalej prosto do zalewiska pogórniczego w kompleksie leśnym „Podłęże” (101).
Z prawej strony dochodzi szlak niebieski (trasa nr 28). Jedziemy dalej razem około 400 m, szlak niebieski biegnie prosto, nasz szlak czarny skręca w lewo do zalewu „Łęg” (100). Tutaj znajduje się miejsce odpoczynkowe, koło którego stoi niestety zdewastowany (zerwana tablica z napisem) pomnik-głaz, postawiony w miejscu bunkra partyzantów Armii Ludowej z II wojny światowej.
Drogą gruntową dojeżdżamy do szlaku niebieskiego i dalej razem ul. Promienną, którą jedziemy wzdłuż Elektrowni Jaworzno III z 300-metrowym kominem i trzema 120-metrowymi chłodniami, aż do ul. Wojska Polskiego.
Tą ulicą poprowadzono również żółty szlak (trasa nr 476). Szlak niebieski skręca w lewo i razem z żółtym biegnie w kierunku Mysłowic, nasza trasa skręca w prawo i razem ze szlakiem żółtym prowadzi ul. Wojska Polskiego w kierunku Osiedla Stałego (mapa 1) aż do skrzyżowania ul. Martyniaków na wysokości stacji Orlen.
Przejeżdżamy przez skrzyżowanie i za stacją benzynową skręcamy w ul. Stanisława Lema, później dojeżdżamy do ul. Nowowiejskiej, a tą prosto do ulicy Katowickiej, w którą skręcamy w lewo na wysokości kościoła p.w. MB Anielskiej i na światłach w prawo w ul. Starowiejską. Z uwagi na duże natężenie ruchu samochodowego mogą wystąpić trudności ze skrętem w ul. Katowicką. Kierujemy się wtedy w lewo chodnikiem do przejścia z sygnalizacją świetlną, przechodzimy na drugą stronę i jedziemy prosto ul. Starowiejską, a następnie na prawo przez plac – po prawej stronie pomnik, w ul. Długoszyńską.
Ul. Długoszyńską jedziemy aż do cmentarza. Z lewej strony dochodzi niebieski szlak (trasa nr 477), by po 550 m odejść w prawo. Po następnych około 500 m z lewej strony z ul. Storczyków dochodzi szlak czerwony (trasa nr 482), z którym jedziemy razem do węzła szlaków koło cmentarza. Skręcamy w lewo w drogę gruntową, którą jedziemy mniej więcej do połowy ogrodzenia cmentarza, gdzie skręcamy w prawo.
Przez tereny leśne jedziemy drogą żwirowo-gruntową, aż do spotkania z czerwonym szlakiem pieszym, z którym udajemy się w kierunku Długoszyna. Na skrzyżowaniu dróg leśnych szlak pieszy odchodzi w prawo, a my jedziemy prosto do ponownego spotkania szlaku pieszego i dalej aż do toru kolejowego.
Jadąc w lewo dojedziemy po około 300 m do wychodni skalnych na wysokości wiaduktu kolejowego. Jedziemy wzdłuż toru kolejowego do potoku Kozi Bród. Z prawej strony dochodzi szlak zielony (trasa nr 470). W prawo droga do Długoszyna, gdzie możemy zobaczyć kaplicę p.w. św. Barbary oraz pomniki przyrody. Dalej razem ze szlakiem zielonym przejeżdżamy tunelem pod torami kolejowymi, przekraczamy kładką potok Kozi Bród i trawiastą ścieżką około 1 km wzdłuż rzeki Biała Przemsza (miejsce odpoczynkowe) oraz żwirową drogą docieramy do ul. Batorego i mostu na rzece. Tutaj kończy się znakowanie szlaku zielonego.
Ten wpis został opublikowany wBez kategorii